Zezwolenie na pracę typu A – co to jest?
Legalne zatrudnienie cudzoziemca w Polsce wymaga zawsze uzyskania dokumentu, który daje mu prawo do podjęcia pracy w naszym kraju. W większości przypadków takim dokumentem jest zezwolenie na pracę typu A.
Zezwolenie na pracę typu A
O zezwolenie na pracę dla osoby, którą chce zatrudnić występuje zawsze pracodawca. Zezwolenie takie daje obcokrajowcowi możliwość podjęcia pracy u tego konkretnego pracodawcy, na wskazanym w zezwoleniu stanowisku i warunkach. Trzeba o tym wiedzieć bowiem oznacza to, że na każde stanowisko potrzebne będzie nowe zezwolenie, nawet jeżeli chodzi o podjęcie innej pracy u tego samego pracodawcy.
Żeby uzyskać zezwolenie na pracę typu A należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach, po pierwsze, cudzoziemiec musi przebywać w Polsce legalnie. Niezależnie od tego, czy przyjechał do Polski na podstawie wizy, ruchu bezwizowego, czy na podstawie innego dokumentu, musi w momencie wnioskowania o zezwolenie posiadać ważny tytuł pobytowy. Ważne jest też to, że rodzaj dokumentu pobytowego może determinować, czy dana osoba w ogóle ma prawo do wnioskowania o zezwolenie na pracę, przykładowo cudzoziemcy, którzy przebywają w Polsce na podstawie wiz turystycznych nie mogą rozpocząć pracy w Polsce.
Następnie, należy dokładnie określić na jakim stanowisku i na jakich warunkach ma pracować obcokrajowiec. Należy sprecyzować miejsca wykonywania pracy, dzień rozpoczęcia pracy, rodzaj wykonywanych obowiązków, nazwę stanowiska i kod zawodu oraz wynagrodzenie. Wynagrodzenie proponowane cudzoziemcowi przez pracodawcę nie może być niższe niż przeciętne wynagrodzenie na analogicznych stanowiskach we właściwym województwie. Po otrzymaniu zezwolenia, wypłacane wynagrodzenie nie może być niższe niż to wskazane w zezwoleniu na pracę, pracodawca będzie mógł natomiast natomiast podwyższyć pensję pracownikowi.
Istotne przy wnioskowaniu o zezwolenie na pracę jest też określenie właściwego urzędu, do którego należy złożyć wniosek. Będzie to zależało odpowiednio od siedziby firmy lub miejsca zamieszkania i zameldowania pracodawcy. Do wniosku o zezwolenie na pracę typu A trzeba również dołączyć właściwe dokumenty. Ważne jest, żeby wszystkie załączone dokumenty były aktualne i podpisane przez odpowiednią osobę (przykładowo oświadczenie o niekaralności musi podpisać pracodawca, nawet w przypadku kiedy wniosek składa pełnomocnik).
Uzyskanie zezwolenia na pracę oraz czas trwania sprawy zależeć będzie w dużej mierze od dokładności wypełnienia wniosku i dołączenia odpowiednich dokumentów jako załączników. Pozwala to zaoszczędzić czas, jaki właściwemu urzędowi zajęłoby wzywanie do uzupełnienia wniosku i sam czas uzupełniania. Dlatego polecam wcześniejsze przygotowanie się do tego procesu i wysyłanie od razu aplikacji zawierającej wszystkie niezbędne załączniki.
Warto pamiętać, że Zezwolenie na pracę typu A to tylko jedno z zezwoleń, jakie można w Polsce uzyskać. Inne to między innymi zezwolenia dla pracowników delegowanych z zagranicy, zezwolenia na pracę sezonową czy zezwolenia dla osób prowadzących własną firmę w Polsce. Procedury uzyskania tych zezwoleń są oczywiście różne i wymagają one dołączenia różnych załączników. Przed wnioskowaniem o zezwolenie trzeba więc koniecznie określić jakiego typu zezwolenia potrzebujemy dla naszego przyszłego pracownika.